Shanghai i voltants

Shanghai és el màxim exponent de la Xina actual: una còpia barata. Té una còpia barata dels gratacels de Hong Kong, una còpia barata de les grans avingudes de Manhattan i una còpia barata del panorama gastronòmic de París. Però com sempre passa, el record que t’endús d’un lloc no sol tenir tan a veure amb el lloc en sí, sinó més amb l’experiència que visquis. I pel que fa a aquesta última, ha sigut collonuda!

El Juan, un amic de l’Erasmus, no ha tornat encara a Astúries des que vam deixar Suècia. Quan em va dir que marxava a estudiar a Shanghai ho va fer alleujat, pensant que aquesta vegada, anant tan lluny, no se m’acudiria acoplar-me al seu pis com ja havia fet a París i Brussel·les. Pobret, encara no l’hi havia explicat que inclouria la Xina al nostre itinerari del viatge… I és que no s’ho monta gens malament: comparteix amb dos espanyols més un pis preciós en una zona de Pudong estil Pedralbes. El Sergio va agafar amb especial il·lusió la cuina, posant en pràctica les seves dots culinàries ja força rovellades després de tants mesos!

Només arribar divendres nit ja ens vam integrar en el seu grup d’amics de l’MBA d’arreu del món, i vam dedicar els dos següents dies a allò que feia tants mesos que no feiem: estar de cap de setmana. Sortir de festa, cuinar, comprar (a un quart d’hora caminant teniem un Carrefour i un Decathlon!), veure pel·lícules i descansar.

El dilluns, tots vam tornar a la rutina: ell al màster i nosaltres a fer el turista. En un tren supersònic (una d’aquestes coses incongruents que té la Xina: un dia vas assegut sobre la teva motxilla en el passadís d’un vagó amb cent persones més de la capacitat permesa intenentant no mirar gaire les potes de pollastre que algú ha llençat sobre el pam de porqueria que hi ha al terra, i un altre et trobes assegut entre homes vestits d’americana en unes butaques de primera classe en un tren a 200 km/h) ens vam plantar en 25 minuts a Suzhou.

En el seu dia, Marco Polo va descriure Suzhou com una de les ciutats més boniques de la Xina. Avui, amb quasibé 6 milions d’habitants i víctima de l’afany del govern comunista per destruir el patrimoni del país i reemplaçar-lo per espantosa arquitectura moderna, ja no és mereixedora d’aquest títol, però encara reté cert encant. El principal reclam són sens dubte els seus jardins, una bonica combinació d’arbres, aigua, roques i cases que reflexen a la perfecció l’apreciació xinesa d’equilibri i harmonia. Originàriament n’hi havia més de cent, a la ciutat, però actualment ja en queden pocs; alguns, això sí, de més de 1.000 anys d’antiguitat.

I com que ja n’estàvem una mica tips, de trobar només coses boniques dins dels museus, vam prendre la gran decisió d’anar a Tóngli, un preciós poblet del segle IX ple de canals, façades tradicionals de cases blanques amb típiques teulades negres i carrerons empedrats a l’ombra dels salzes. Per primera vegada després d’unes tres setmanes a la Xina vam passejar tranquilament per un lloc bonic sense estar envoltats de desenes de grups de xinesos seguint al guia amb la bandereta i el micròfon!

I la bona sort ens va acompanyar encara uns dies més, mentres exploràvem el sud de la província d’Anhui. A unes sis hores en bus de Shanghai (sí, ja sabem que a Espanya dir que Barcelona són els voltants de Madrid o viceversa no té cap sentit, però tractant-se de distàncies xineses, això són els voltants) es troben els pobles Huizhou, terra de rics mercaders que, per tal de contrarrestar el poc temps que passaven a casa degut als negocis, gastaven fortunes en luxoses residències i alguns dels halls ancenstrals més grans del país. A Xidì i Hóngcun, poblets amb mil anys d’història i Patrimoni de la Humanitat, vam trobar finalment la Xina que tant desitjàvem conèixer!!